|
Анісімов А.Ю.Роль журналу «Наша школа» у науковій підтримці освітнього середовища в незалежній Україні
Анісімов Анатолій Юрійович, директор Одеського регіонального центру оцінювання якості освіти Журнал «Наша школа» заснований у далекому 1923 році отримав нове життя після здобуття Україною незалежності. У 1993 році вийшов його перший номер. Журнал став трибуною в справі розбудови освіти Одещини. Формувалася нова педагогічна думка. На сторінках видання висвітлювалися актуальні питання розвитку української національної освіти. Статті, які публікувалися у журналі, рекомендації, практичний досвід були направлені на підтримку керівників закладів освіти, вчителів та педагогічних працівників усіх освітянських ланок. Але головне полягало в тому, що він ніс думки науковців у практичне життя закладів освіти. У 2002 році у журналі з’являється рубрика «Науковці – вчителям» у якій висвітлюються питання впровадження інноваційних технологій навчання, використання інформаційних технологій як у навчальному процесі школярів, так і у післядипломній освіті, впровадження концепції дистанційного та профільного навчання. Нині ці наукові ідеї втілились у життя, і чи не кожен заклад загальної середньої, фахової передвищої та вищої освіти пропонує дистанційне навчання для своїх слухачів, підвищення кваліфікації для учителів і керівників закладів освіти. Що стосується використання інформаційних технологій та профільного навчання, то з 2003 року на сторінках журналу публікуються дослідження з цих напрямків. Запропоновано механізм моделювання єдиного освітнього простору за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій та науково-організаційні підходи впровадження профільного навчання старшокласників. Зазначені дослідження стали потужним науковим підґрунтям для успішного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій та профільного навчання у практику закладів загальної середньої освіти. З року в рік науково-практична цінність журналу зростала: він увійшов до переліку фахових видань України, на його сторінках друкували свої матеріали дійсні члени та члени-кореспонденти АПН України, доктори та кандидати наук. Ідеї, що з’являлися на сторінках видання, були актуальними та важливими не тільки для становлення системи освіти Одеського регіону, а і вносили значний вклад у Всеукраїнську скарбничку педагогічного досвіду. Журнал постійно тримав руку на пульсі реформ, які відбувалися в освіті України. Так, з 2002 року Міністерство освіти і науки України за підтримки міжнародного фонду «Відродження» розпочало створення і апробацію тестових завдань та розробку технології адміністрування зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників закладів загальної середньої освіти. І у тому ж 2002 році на сторінках журналу з’явилися статті присвячені створенню тестових завдань з предметів природничо-математичного та гуманітарного циклу. Працівники Одеського обласного інституту удосконалення вчителів брали активну участь не тільки у апробації а і проведенні пілотних тестувань, які у 2004 році вперше відбулися у 5 містах України, зокрема у м. Одесі (національний університет ім. І.І. Мечникова) і були зараховані у 31 ВНЗ як вступні іспити. З 2008 року ЗНО стало обов’язковою умовою вступу до ВНЗ. З цього часу у журналі «Наша школа» з’явилася рубрика «ЗНО – критерій якості навчального процесу» у якій друкуються матеріали щодо підготовки учнів до ЗНО з різних предметів (дидактичний, методичний та науковий аспекти), методичні рекомендації щодо роботи з тестовими завданнями різних форм. У 2011 році з’явилася рубрика «ЗНО – як елемент системи управління якістю освіти» де висвітлювалися особливості менеджменту ЗНО на регіональному рівні. Феномен процедури проведення ЗНО полягає у формуванні чисельних тимчасових колективів, котрі мають забезпечити рівні умови для одночасного проходження тестування з того чи іншого предмета усіма абітурієнтами в створених на базі різних навчальних закладів пунктів тестування. Тому підготовка педагогічних працівників до оцінювання навчальних досягнень учнів та роботі у пунктах тестування є в сучасних умовах темою дуже актуальною. (Щороку тільки в Одеській області залучається до проведення ЗНО біля 5000 педагогічних працівників) У 2009 році Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів спільно з Одеським регіональним центром оцінювання якості освіти було проведено порівняльний моніторинг результатів ЗНО, державної підсумкової атестації та результатів участі випускників регіону у предметних олімпіадах. Але системний характер така робота набула з 2011 року, коли в Україні почалося запровадження національної системи моніторингу рівня якості освіти та участі української сторони у відповідних міжнародних моніторингових дослідженнях. У 2012 році на шпальтах журналу з’являється рубрика «Моніторинг якості освіти» у якій висвітлюються питання проведення національних та міжнародних досліджень рівня якості освіти, здійснюється аналіз їх результатів (в тому числі порівняльний). У 2015 році в Одесі відбулася Ⅴ Міжнародна науково-методична конференція «Освітні вимірювання – 2015. Моніторинг якості освіти: світовий досвід і український контекст», матеріали якої також висвітлювалися у журналі «Наша школа». Отже, за роки незалежності України журнал «Наша школа» став трибуною в справі не тільки розбудови освіти Одещини, а і всеукраїнським рупором освітян. Публікації у ньому сприяли вирішенню багатьох проблем, які виникали в освітньому просторі. Ідеї, що з’являлися на сторінках видання, були актуальними та важливими для становлення української педагогіки та психології. Сьогодні колектив КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» на чолі з ректором Л.К. Задорожною знову відкрив нову сторінку у житті журналу. «Наша школа: науково-практичні студії» – це науковий журнал, що базується на багатоплановому науковому висвітленні актуальних проблем педагогіки, психології, освіти. Це дискусійна платформа, де кожен науковець чи практик може висловити свій погляд на проблемні питання в системі освіти. Побажаємо колективу ОАНО успіху і натхнення у науково-методичному супроводі цього видання, а відновленому журналу вільного плавання у бурхливому морі освітянських проблем. |